Eindrapportage
WAT IS HET IDEE?
Om dat te realiseren zijn er een paar zaken nodig. Allereerst een overzicht van alle leerdoelen die alle kinderen zouden moeten halen.
Uit dit overzicht kies je iedere keer per kind welke doelen voor hem of haar relevant zijn op dat moment. Dit overzicht hebben we gemaakt voor het vak Rekenen en vind je hier*.
Ten tweede is het noodzakelijk dat van allerlei verschillende lesmaterialen duidelijk is voor welk leerdoel ze bedoeld zijn. Elk ‘brokje’ lesmateriaal moet een labeltje dragen voor welk leerdoel het ingezet kan worden. Dit is nu namelijk nog niet het geval. Lesmateriaal een labeltje geven heet metadateren.
*Overzicht op basis van de publicatie ‘Het kwartje valt. Doelgericht rekenen in anders georganiseerd onderwijs.’ (KPC Groep, 2010).
WAT IS ER AAN DE HAND?
Een aantal scholen van de Vereniging IKOOK wil niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les.
Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
WAT KAN JIJ ERMEE?
Wil je ook meer werken uit leerdoelen en leerlijnen, en niet vanuit methodes? Bekijk dan het overzicht van de leerdoelen dat we hebben gemaakt voor de Versnellingsvraag. Dit kun je gebruiken als leerlijn voor het vak Rekenen van voorschool t/m groep 8. Er is ook een hele goede cursus over het werken vanuit leerlijnen.
contactgegevens
Eerste van Swindenstraat 381
1093 GB Amsterdam
info@thomasencharles.nl