Leerkrachten PO
WAT IS ER AAN DE HAND?
Wat maakt een school tot een succes? Daar is veel onderzoek naar gedaan. Maar wat werkt nu echt? In zijn boek Visible Learning (2009) heeft John Hattie de resultaten van onderzoek onder miljoenen leerlingen verwerkt. Naar aanleiding hiervan stelt Hattie stelt dat je als leerkracht minder moet praten en meer moet luisteren naar kinderen.
Luisteren is een van de belangrijkste taken van de leerkracht. Daarbij past voorzichtigheid en begrip voor het gezichtspunt van de leerling. Hierbij horen vragen die de dialoog openen. Uitgangspunt is dat je een kind pas effectief nieuwe dingen aanleert als je weet wat een leerling wel en niet weet.
VOOR WIE
WAT IS ONS IDEE?
Veel scholen denken na over manieren om kinderen meer te betrekken bij hun eigen leerproces. Het uitgangspunt hierbij is dat leerkrachten niet zelf bedenken en bepalen wat en hoe er geleerd wordt, maar dat doen door met kinderen regelmatig individueel in gesprek te gaan. Door goed te luisteren naar kinderen krijgt de leerkracht zicht op waar het kind staat in zijn of haar ontwikkeling en wat er nodig is om tot een volgende stap te komen. Het gesprek is daarmee een krachtig middel om leerlingen verder te helpen in hun ontwikkelingsproces.
WAT KAN JIJ HIERMEE?
Om tools en handvatten te bieden rondom dit onderwerp heeft Thomas & Charles de site Kindgesprekken in het leven geroepen. Hier vind je alles omtrent gesprekstechnieken, tools, formats en onderzoek.
Kindgesprekken helpen om de onderwijsbehoeften van kinderen duidelijker in beeld te krijgen, de pedagogische relatie versterken, de persoonlijke betrokkenheid en motivatie vergroten, leiden tot meer eigenaarschap, verschillende vaardigheden stimuleren, de werkhouding verbeteren, een positieve invloed hebben op het welbevinden van kinderen en door kinderen gewaardeerd worden omdat er serieus naar hen geluisterd wordt.