Verkenning van digitaal portfolio
Een werkgroep van Stichting Archipel in Zutphen heeft in het schooljaar 2014-2015 gedurende vier werksessies, onder begeleiding van Thomas en Charles, nagedacht over de rol van een digitaal portfolio in het ontwikkelproces van kinderen.
Gewoon Mediawijzer
In het project Gewoon Mediawijzer werken Thomas en Charles samen met Shapers en de leraren van de speciale school De Ziep in Didam (onderdeel van De Onderwijsspecialisten). In dit project wordt mediawijsheid structureel en kwalitatief hoogwaardig in het dagelijks speciaal onderwijs ingebed. Dit gebeurt in co-creatie, zodat ‘mediawijsheid’ als thema praktisch kan worden ingebed in de dagelijkse gang van zaken en kan worden geïntegreerd in het bestaande curriculum.
The Keen Collective
The Keen Collective brings together learning practices, tech parties and researchers to create an IT ecosystem that enables people to guide and validate their own learning and development, independent from the school(s) they are attending and the platforms they are using.
Education Warehouse
Er is veel gaande in onderwijs. Onze snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt vragen om een kritische kijk op wat we leren, hoe we leren, waar we leren en wanneer. Van Ministerie tot klaslokaal zijn er kleine en grote initiatieven die met deze vragen aan de slag gaan. Of het nu een initiatief is van leerlingen, docenten, ouders, schoolleiders, bestuurders of ambtenaren… We kunnen er allemaal van leren. We kunnen leren wat werkt en wat niet en wat er allemaal mogelijk is. Maar dan moeten we deze initiatieven wel kennen en op het juiste moment het juiste initiatief kunnen vinden. Education Warehouse wordt de centrale plek waar iedereen onderwijsinitiatieven kan delen en vinden.
Zelfstandig werken met ict
Het project SingaporeNext was een driejarig project van drie schoolbesturen en een aantal commerciële partners dat uitgevoerd werd op drie basisscholen in verschillende delen van Nederland. Deze drie basisscholen innoveerden hun onderwijs op het gebied van de zaakvakken in groep 5 t/m 8 door meer zelfstandig te gaan werken met ICT. Thomas en Charles ondersteunde bij de ontwikkeling van een ict omgeving waar de kinderen in kunnen werken.
Metadateren rekenmethodes Domein Meten en Meetkunde PO
Steeds meer scholen willen niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les. Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
Om dit te kunnen doen moet ieder ‘brokje’ lesmateriaal een labeltje dragen voor welk leerdoel het ingezet kan worden. Lesmateriaal een labeltje geven heet metadateren. Samen met Stichting De Rijdende School hebben we het initiatief opgepakt om, als onbetaald project, rekenmethodes in het PO te metadateren op het domein Meten en Meetkunde.
21CS en cultuureducatie
21e eeuwse vaardigheden omschrijven de vaardigheden die kinderen moeten leren om succesvol te zijn in de maatschappij van de 21e eeuw. Vooral binnen de zaakvakken en cultuureducatie wordt er op scholen gespeeld met het stimuleren van het (creatief) probleemoplossend vermogen, kritische denken, samenwerken en ICT- geletterdheid. In een pilot op twee kindcentra in Zutphen van Stichting Archipel, namelijk Educatief Centrum Theo Thijssen en Montessori Kindcentrum De Plotter ondersteunde Thomas en Charles bij het vormgeven van de combinatie van 21e eeuwse vaardigheden en cultuuronderwijs.
GeenSchool
GeenSchool is een beweging van mensen die geloven dat leren leuker, slimmer en beter kan. Niet morgen, maar nu. Hoe? Door te experimenteren binnen de ruimte die er is. We kijken samen met de school welke ruimte er bestaat. Kijk op de website van GeenSchool om te zien welke projecten we hebben gedaan met welke scholen.
Kenniskring Flexibele School
Grenzeloos leren, de naam zegt het al: leren en ontwikkelen zonder kaders. Zonder de mal die we nu zo vaak hanteren als we onderwijs vormgeven. Bij die mal horen zogenaamde constante factoren als: één groep, één leerkracht, één lokaal, één aanpak. Wat als we van deze constanten variabelen maken? Welke onderwijsvormen kunnen we dan allemaal kneden?
Bij Stichting INOS wordt ruimte gecreëerd om te zoeken naar, en te experimenteren met, onderwijsvormen buiten de mal. Oftewel, op zoek te gaan naar het antwoord op de vraag: hoe kunnen we de school flexibeler inrichten? Dit kan in allerlei vormen en gradaties.
Versnellingsvraag vereniging IKOOK
De leden van de vereniging IKOOK willen graag toewerken naar een systematiek die leerkrachten ondersteunt in het ‘dansen met de stof’. Hiervoor heeft de vereniging een Versnellingsvraag ingediend bij de PO-Raad. Er is eerst gekozen voor een focus op het vak rekenen. Om het ‘dansen met de stof’ te bereiken zijn een aantal zaken randvoorwaardelijk. Allereerst is er duidelijkheid nodig welke cruciale leermomenten (CLM) we erkennen in het rekencurriculum. Deze zijn in het najaar van 2016 opgehaald (werk van Maaike Verschuren), onderling verbonden (volgordelijkheid aangebracht) door Thomas en Charles en gecheckt met een aantal rekenspecialisten uit de vereniging (en met Maaike Verschuren). Hierbij kwam een aanvulling dat we nog willen weten welke strategieën ingezet kunnen worden bij verschillende CLM en dat het belangrijk is om strategieën te koppelen aan de taxonomie onthouden (kennis), oefenen (kunde), toepassen (inzicht). Daarnaast is er de wens om uiteindelijk te komen tot een ‘ballenbak van leermateriaal’: overzichtelijke keus voor leermateriaal, passend bij CLM, strategie en laag in taxonomie in bijvoorbeeld een dashboard. Hiermee kunnen leerkrachten ‘dansen met de stof’ en meer maatwerk mogelijk maken voor leerlingen.