Steeds meer scholen willen niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les. Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
Om dit te kunnen doen moet ieder ‘brokje’ lesmateriaal een labeltje dragen voor welk leerdoel het ingezet kan worden. Lesmateriaal een labeltje geven heet metadateren. Samen met Stichting De Rijdende School hebben we het initiatief opgepakt om, als onbetaald project, rekenmethodes in het PO te metadateren op het domein Meten en Meetkunde.
Versnellingsvraag Vereniging IKOOK
De leden van de vereniging IKOOK willen graag toewerken naar een systematiek die leerkrachten ondersteunt in het ‘dansen met de stof’. Hiervoor heeft de vereniging een Versnellingsvraag ingediend bij de PO-Raad. Er is eerst gekozen voor een focus op het vak rekenen. Om het ‘dansen met de stof’ te bereiken zijn een aantal zaken randvoorwaardelijk. Allereerst is er duidelijkheid nodig welke cruciale leermomenten (CLM) we erkennen in het rekencurriculum. Deze zijn in het najaar van 2016 opgehaald (werk van Maaike Verschuren), onderling verbonden (volgordelijkheid aangebracht) door Thomas en Charles en gecheckt met een aantal rekenspecialisten uit de vereniging (en met Maaike Verschuren). Hierbij kwam een aanvulling dat we nog willen weten welke strategieën ingezet kunnen worden bij verschillende CLM en dat het belangrijk is om strategieën te koppelen aan de taxonomie onthouden (kennis), oefenen (kunde), toepassen (inzicht). Daarnaast is er de wens om uiteindelijk te komen tot een ‘ballenbak van leermateriaal’: overzichtelijke keus voor leermateriaal, passend bij CLM, strategie en laag in taxonomie in bijvoorbeeld een dashboard. Hiermee kunnen leerkrachten ‘dansen met de stof’ en meer maatwerk mogelijk maken voor leerlingen.
Digischool XL
De technologie om ons heen ontwikkelt zich exponentieel. Dit maakt het bijna onmogelijk om je voor te stellen hoe de wereld er straks uitziet. Toch gaan we de uitdaging aan! Onder het motto “The best way to predict the future is to create it.” gaan Thomas en Charles de vraag ‘Hoe ziet een schoolweek eruit in 2025?’ beantwoorden door die week te creëren in 2017. Dit doen we in samenwerking met het Vathorst College in Amersfoort.
Het leren van BIT Students
BIT (Bright IT Students) is een non-profit. Ze werken met software engineering & informatica studenten voor echte klanten aan uitdagende -en betaalde- projecten. Thomas en Charles werken samen met BIT aan het zichtbaar maken en ondersteunen van het leren van de studenten.
Resultaat stage Esther en Julia
Esther en Julia hebben in de winter van 2016 onderzoek gedaan naar de gewenste verhouding van verschillende softwaresystemen in het PO. De opzet van het onderzoek was om middels semigestructureerde interviews met onderwijsprofessionals, softwareontwikkelaars en adviseurs, te achterhalen hoe softwaresystemen in het primair onderwijs zich tot elkaar moeten verhouden voor een optimale ondersteuning van het primaire en secundaire onderwijsproces.
ION De Battle
“Hoe di-gi klaar is jouw school?!” Met de ION DeBattle gaan scholieren, docenten en andere medewerkers van scholen met elkaar in discussie over het digitaliseren van hun school. Uit de discussie volgt een manifest dat de basis vormt van het digi-beleid in de toekomst. Dit project doen we samen met Discussiëren kun je leren en is powered by Stichting ION.