Metadateren rekenmethodes Domein Meten en Meetkunde PO
Steeds meer scholen willen niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les. Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
Om dit te kunnen doen moet ieder ‘brokje’ lesmateriaal een labeltje dragen voor welk leerdoel het ingezet kan worden. Lesmateriaal een labeltje geven heet metadateren. Samen met Stichting De Rijdende School hebben we het initiatief opgepakt om, als onbetaald project, rekenmethodes in het PO te metadateren op het domein Meten en Meetkunde.
Keen Collective
The Keen Collective brings together learning practices, tech parties and researchers to create an IT ecosystem that enables people to guide and validate their own learning and development, independent from the school(s) they are attending and the platforms they are using.
Onderwijs Myth Busters
Er gaan veel verhalen de ronde over wat er niet mag en wat er moet in onderwijs. Niet zelden zorgen deze verhalen ervoor dat we ons laten tegenhouden om zaken anders te organiseren en doen. Wat niet mag en wat moet in onderwijs wordt in Nederland bepaald door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Door wetgeving en controle zorgen zij ervoor dat kinderen en jongeren leren wat ze volgens ons moeten leren om onderdeel uit te kunnen maken van onze maatschappij en een bijdrage te kunnen leveren op de arbeidsmarkt. Daarom willen wij juist met deze partijen ‘Onderwijs MythBusters’ starten. Naar analogie van het programma Mythbusters op Discovery Channel.
Digischool XL
De technologie om ons heen ontwikkelt zich exponentieel. Dit maakt het bijna onmogelijk om je voor te stellen hoe de wereld er straks uitziet. Toch gaan we de uitdaging aan! Onder het motto “The best way to predict the future is to create it.” gaan Thomas en Charles de vraag ‘Hoe ziet een schoolweek eruit in 2025?’ beantwoorden door die week te creëren in 2017. Dit doen we in samenwerking met het Vathorst College in Amersfoort.
TU Eindhoven Future Vision
Tekst volgt.
Education Warehouse
Er is veel gaande in onderwijs. Onze snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt vragen om een kritische kijk op wat we leren, hoe we leren, waar we leren en wanneer. Van Ministerie tot klaslokaal zijn er kleine en grote initiatieven die met deze vragen aan de slag gaan. Of het nu een initiatief is van leerlingen, docenten, ouders, schoolleiders, bestuurders of ambtenaren… We kunnen er allemaal van leren. We kunnen leren wat werkt en wat niet en wat er allemaal mogelijk is. Maar dan moeten we deze initiatieven wel kennen en op het juiste moment het juiste initiatief kunnen vinden. Education Warehouse wordt de centrale plek waar iedereen onderwijsinitiatieven kan delen en vinden…
Gewoon Mediawijzer
In het project Gewoon Mediawijzer werken Thomas en Charles samen met Shapers en de leraren van de speciale school De Ziep in Didam (onderdeel van De Onderwijsspecialisten). In dit project wordt mediawijsheid structureel en kwalitatief hoogwaardig in het dagelijks speciaal onderwijs ingebed. Dit gebeurt in co-creatie, zodat ‘mediawijsheid’ als thema praktisch kan worden ingebed in de dagelijkse gang van zaken en kan worden geïntegreerd in het bestaande curriculum.
Visie op ict op school
In het schooljaar 2015-2016 heeft het Actief College in Oud-Beijerland een nieuw meerjarenplan voorgelegd aan het bestuur. Eén van de onderdelen in het meerjarenplan was ict. Thomas en Charles heeft het Actief College ondersteund in het komen tot een visie op ict op school in de brede zin, maar met name op het gebied van maatwerk en personalisatie.