Rekenspecialisten PO, leerkrachten PO en rekencoördinatoren PO
WAT IS ER AAN DE HAND?
Samen met Stichting De Rijdende School heeft Thomas en Charles het initiatief opgepakt om, als onbetaald project, rekenmethodes in het PO te metadateren op het domein Meten en Meetkunde.
De ambitie is om in elk geval drie rekenmethodes te metadateren op dit domein: Alles Telt, De Wereld in Getallen en Pluspunt. Uiteraard willen we graag nog meer (alle!) leermiddelen metadateren, op alle rekendomeinen.
WAT IS ONS IDEE?
Steeds meer scholen willen niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les. Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
Het in staat stellen van leraren om snel alle mogelijke lessen te vinden die passen bij een doel voor een leerling wordt daarom belangrijker.
Toch geven methodemakers (nog) niet overzichtelijk weer welke lessen horen bij welke doelen. Althans, niet zonder dat je zelf het hele boek door moet bladeren, op zoek naar precies die les voor dat doel… Om dit te kunnen doen moet ieder ‘brokje’ lesmateriaal een labeltje dragen voor welk leerdoel het ingezet kan worden. Lesmateriaal een labeltje geven heet metadateren.
VOOR WIE EN WANNEER
WAT KAN JIJ HIERMEE?
Op dit moment hebben we uit Alles Telt en Wereld in Getallen een aantal blokken klaar. Zie hier het resultaat.
Van deze spreadsheet maken we op den duur een open database of een koppeling met een bestaande open database. Als je speelt met de filters in rij 1, bijvoorbeeld met de gedragsindicator, Cruciaal Leermoment (CLM) of leerjaar, krijg je een beetje gevoel wat zo’n database kan.
De doelen waaraan we de rekenlessen koppelen komen uit de leerlijn die ontwikkeld is door Maaike Verschuren – expert op het gebied van rekenonderwijs. Deze is te vinden in de publicatie ‘Het Kwartje Valt‘ (KPC Groep, 2010). Zij onderscheidt een aantal doelen die ze cruciale leermomenten noemt.
In de Versnellingsvraag van de Vereniging IKOOK is deze leerlijn grafisch weergegeven in een online presentatie.