Gesprekken met jonge kinderen
Gesprekken met jonge kinderen verlopen anders. Daarom verdient het aanbeveling met elkaar te bespreken hoe je gesprekken voor deze doelgroep vorm geeft.
Gesprekken met jonge kinderen verlopen anders. Daarom verdient het aanbeveling met elkaar te bespreken hoe je gesprekken voor deze doelgroep vorm geeft.
Voor jonge kinderen kan het lastig zijn om te praten over leren en over het stellen van eigen doelen. De ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid speelt hier een rol, evenals de ontwikkeling van de metacognitieve vaardigheden zoals keuzes maken, plannen en beoordelingsvermogen. Jonge kinderen kunnen echter wel hun gevoelens en behoeften verwoorden waardoor een gesprek over welbevinden mogelijk is. Vaak moet dit groeien door meerdere gesprekken te voeren wordt groei hierin zichtbaar. Ook jonge kinderen kennen zichzelf goed en kunnen aangeven hoe zij zich voelen.
Het is fijn bij jonge kinderen gesprek te combineren met spel, afbeeldingen of tekenen. Tijdens het spelen kun je vragen stellen of situaties naspelen of uitbeelden. Ook kan gebruik gemaakt worden van afbeeldingen die een gevoel uitdrukken en waarbij het kind kan kiezen.
Vragen specifiek gericht op het jonge kind zijn bijvoorbeeld:
Bij jonge kinderen kan zelfsturing al gestimuleerd worden. Daardoor worden zij beter voorbereid op zelfstandig en doelgericht werken (Van der Bolt & Aarssen, 2010). Jonge kinderen zijn in staat te onthouden en hun aandacht erbij te houden, maar dat gebeurt nog vooral reactief, ongestuurd en ongericht, als reactie op prikkels of uit een impuls. Jonge kinderen leren vooral door spel en speelse activiteiten. Door hieraan veel aandacht te geven leren ze planmatig te werken, hun aandacht beter vast te houden, beter samen te werken, flexibel van rol te wisselen, etcetera. Leerkrachten kunnen structuur aanbreng door bijvoorbeeld vragen te stellen en zo nodig te herhalen, door een context te bieden of door kinderen te laten leren aan de hand van betekenisvolle en herkenbare gebeurtenissen (Barnett et al., 2008; Van der Boldt & Aarssen, 2010).
Dit filmpje gaat over het ontwikkelen van zelfsturing, doelgericht en sociaal gedrag, bij jonge kinderen en hoe je dit als leerkracht kunt stimuleren. Spel is hierbij zeer belangrijk (minuut 5:03).