Begeleiders, ouders en leerlingen in het (V)SO
WAT IS ER AAN DE HAND?
Op VSO De Ziep wordt aan zeer moeilijk lerende jongeren les gegeven. De school ervaart dat de leerlingen erg kwetsbaar zijn als het gaat om het gebruik en begrip van digitale media en dat de mogelijkheden die media juist aan deze jongeren bieden, nog niet optimaal worden benut. De Ziep vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan ‘mediawijsheid’: de kennis, vaardigheden en mentaliteit die de leerlingen in staat stellen deel te nemen aan de huidige(media)samenleving.
VOOR WIE EN WANNEER
WAT IS ONS IDEE?
Vooral belangrijk is het gesprek over media(gebruik). Blijven praten met de leerlingen, en blijven herhalen. Want waar een andere reguliere leerling één keer de fout in gaat met een verkeerde foto uploaden, doen deze kwetsbare jongeren met een (lichte) verstandelijke beperking dat soms wel tien keer of meer.
We weten dat oordelen en verbieden niet het gewenste effect heeft. In plaats daarvan kun je beter vragen naar ervaringen met en ideeën over wat leerlingen (online) meemaken. En als er iets vervelends gebeurt, hoe zouden ze dat dan de volgende keer aanpakken? Dat vraagt een open houding van zowel leerlingen, begeleiders en ouders. Door communicatie in stand te houden kunnen mogelijkheden worden benut en kan preventief omgesprongen worden met mogelijke media-missers.
WAT KAN JIJ HIERMEE?
Omdat deze vraag niet alleen op Ziep, maar in het gehele veld bestaat, hebben we een aantal middelen ontwikkeld die voor het gehele voortgezet speciaal onderwijs en ouders inzetbaar zijn.
Er blijkt namelijk nogal wat verwarring te bestaan over wat mediawijs zijn nu precies inhoudt. En als je niet precies weet waar mediawijsheid over gaat is het moeilijk om daar met je leerlingen mee aan de slag te gaan, laat staan om dit gestructureerd bij je lessen te betrekken. Gewoon Mediawijzer biedt leraren en begeleiders in het (V)SO hier handvatten bij.