Speciaal (Voortgezet) Onderwijs
WAT IS ER AAN DE HAND?
Binnen het speciaal (voortgezet) onderwijs wordt onderwijs gegeven aan heel erg verschillende groepen kinderen. Het gaat om circa 70.000 leerlingen. Stel je hierbij voor dat er leerlingen in een rolstoel zitten, of autistisch zijn, of het syndroom van down hebben. Het onderwijs aan deze groepen hangt sterk samen met wat er later voor hen mogelijk is binnen de maatschappij. Hierbij is het uitgangspunt de mogelijkheden voor de kinderen zo breed mogelijk te maken.
Het doelgroepenmodel is een hulpmiddel voor het onderwijs (ook het reguliere onderwijs) om te omschrijven wat het leerstofaanbod voor de leerlingen kan zijn en op welke manier deze kinderen ondersteund worden bij het onderwijs, bijvoorbeeld of er een braille schrift nodig is, of dat er altijd een begeleider aanwezig moet zijn, en wat het onderwijsaanbod is.
VOOR WIE
WAT IS ONS IDEE?
Voor al deze verschillende kinderen moet een gemeenschappelijk model bestaan waarmee het bijpassende onderwijs wordt omschreven. Hiermee voorkomen we dat het wiel nodeloos opnieuw uitgevonden moet worden, dat voor alle kinderen hetzelfde aanbod en dezelfde ondersteuning mogelijk is, zodat het risico dat hetzelfde kind op een andere plek niet in een heel andere situatie belandt. Het doelgroepenmodel functioneert als een gezamenlijke taal.
De school doorloopt met het model een aantal vaste stappen die de leerling via een passende route leidt naar de maximaal haalbare uitstroombestemming. Door het doelgroepenmodel en de onderliggende instrumenten is de school in staat een goed beeld te schetsen van waar de leerling staat en wat het toekomstperspectief is.
In dit filmpje wordt het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd:
WAT KAN JIJ HIERMEE?
Op dit moment wordt er, in het speciaal onderwijs in Nederland, niet volgens een gestandaardiseerde manier gewerkt. Door ook te gaan werken met het doelgroepenmodel wordt deze issue opgelost.
In dit filmpje wordt het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd: