Gewoon Mediawijzer
In het project Gewoon Mediawijzer werken Thomas en Charles samen met Shapers en de leraren van de speciale school De Ziep in Didam (onderdeel van De Onderwijsspecialisten). In dit project wordt mediawijsheid structureel en kwalitatief hoogwaardig in het dagelijks speciaal onderwijs ingebed. Dit gebeurt in co-creatie, zodat ‘mediawijsheid’ als thema praktisch kan worden ingebed in de dagelijkse gang van zaken en kan worden geïntegreerd in het bestaande curriculum.
Digischool XL
De technologie om ons heen ontwikkelt zich exponentieel. Dit maakt het bijna onmogelijk om je voor te stellen hoe de wereld er straks uitziet – hoe onderwijs er straks uit ziet. Onder het motto “The best way to predict the future is to create it.” gaan Thomas en Charles en Lucht de uitdaging aan! Op dit moment spreken we met verschillende scholen om te zien wie met ons ‘een schoolweek uit 2025’ durft te creëren. Dit project is powered by Stichting ION en haar netwerk van bedrijven.
Realisatie IKC Noorderlicht
In Doetinchem Noord wordt door de gemeente Doetinchem en het betrokken schoolbestuur Stichting IJsselgraaf een integraal kindcentrum (IKC) gerealiseerd. Thomas en Charles ondersteunt bij de volledige schoolontwikkeling en de integratie van de voorschool met de vroegschool.
LifeSkills
Naast de verplichte vakken die er nu eenmaal bij horen gunnen we leerlingen kennis, inzicht en vaardigheden om zich levenslang te blijven ontwikkelen en (maatschappelijke) waarde te kunnen toevoegen. Op het gebied van werk, maar ook van vrije tijd. Zo kunnen zij zorgen voor zichzelf en voor anderen. Skills voor het leven zo gezegd. Samen met het Hogelant, een school voor VMBO LWOO met extra zorg in Amsterdam, ontwikkelen Thomas en Charles dit project.
Thematisch werken in projecten
Op Katholieke Basisschool Weilust in Breda wordt in de hele school onderzocht hoe de zaakvakken geïntegreerd aangeboden kunnen worden aan de kinderen in betekenisvolle thema’s. In grotere en kleinere projecten onderzoeken de leerkrachten hoe voor hun kinderen de vakinhouden verbonden kunnen worden en in mooie projecten worden gevat. Thomas en Charles ondersteunt de school bij het ontwikkeling van dergelijke projecten en de doorontwikkeling daarvan op schoolniveau.
Visie op ict op school
In het schooljaar 2015-2016 heeft het Actief College in Oud-Beijerland een nieuw meerjarenplan voorgelegd aan het bestuur. Eén van de onderdelen in het meerjarenplan was ict. Thomas en Charles heeft het Actief College ondersteund in het komen tot een visie op ict op school in de brede zin, maar met name op het gebied van maatwerk en personalisatie.
Brede school ontwikkeling
De Roelof Venemaschool en BSO KinderRijk namen in het schooljaar 2015-2016 hun prachtige nieuwe gebouw in gebruik in Amstelveen. Na jaren van werken op vier verschillende locaties kwamen ze eindelijk echt samen op één hele mooie plek. Ze waren gewend om samen te werken aan een mooi aanbod voor kinderen van onderwijs naar BSO. Thomas en Charles heeft hen begeleid om de volgende stappen te zetten in hun intensieve samenwerking in hun nieuwe gebouw.
21CS en cultuureducatie
21e eeuwse vaardigheden omschrijven de vaardigheden die kinderen moeten leren om succesvol te zijn in de maatschappij van de 21e eeuw. Vooral binnen de zaakvakken en cultuureducatie wordt er op scholen gespeeld met het stimuleren van het (creatief) probleemoplossend vermogen, kritische denken, samenwerken en ICT- geletterdheid. In een pilot op twee kindcentra in Zutphen van Stichting Archipel, namelijk Educatief Centrum Theo Thijssen en Montessori Kindcentrum De Plotter ondersteunde Thomas en Charles bij het vormgeven van de combinatie van 21e eeuwse vaardigheden en cultuuronderwijs.
GeenSchool
GeenSchool is een beweging van mensen die geloven dat leren leuker, slimmer en beter kan. Niet morgen, maar nu. Hoe? Door te experimenteren binnen de ruimte die er is. We kijken samen met de school welke ruimte er bestaat. Kijk op de website van GeenSchool om te zien welke projecten we hebben gedaan met welke scholen.
Meer maatwerk voor iedere leerling
Een aantal scholen van de Vereniging IKOOK wil niet meer (alleen) met lesmethodes werken, maar vanuit leerdoelen voor kinderen geschikte materialen inzetten in de les.
Dat betekent dat elk kind aan leerdoelen kan werken die voor hem of haar op dat moment relevant zijn en dat de leraar daar ook de juiste middelen voor kan aanbieden.
Werken met portfolio’s
Katholieke Basisschool De Zandberg in Breda werkt met portfolio’s. Samen met de leerkrachten onderzoekt Thomas en Charles hoe het werken met portfolio’s in de praktijk met de kinderen een plek krijgt en wat er allemaal in kan worden opgenomen.
Voeren van kindgesprekken
Op Educatief Centrum De Bongerd in Terwolde houden de leerkrachten regelmatig gesprekken met kinderen over hun leer- en ontwikkelproces. Hiermee ontwikkelen ze eigenaarschap en autonomie bij de kinderen. Het voeren van goede gesprekken en het inbedden van de uitkomsten van een gesprek in de klas is een continu punt van ontwikkeling voor de leerkrachten. Thomas en Charles helpt ze hierbij.
Leerreisgesprekken houden
Basisschool Effen werkt aan het doorontwikkelen van leerreisgesprekken (ouder-kind-leerkracht gesprekken) en daardoor kinderen meer en meer autonomie en verantwoordelijkheid even in hun leerproces. Thomas en Charles ondersteunt dit kleine, maar vooruitstrevende en ambitieuze team.
Skillslab TU/e
De Technische Universiteit Eindhoven hecht grote waarde aan de ontwikkeling van professionele vaardigheden. In de Bachelor College worden hiervoor vakken aangeboden en studiepunten gegeven. In de Graduate School zijn studenten zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun professionele vaardigheden. De TU/e wil haar studenten daarbij stimuleren en ondersteunen. In samenwerking met het Onderwijs en Studenten Service Centrum van de universiteit heeft Thomas en Charles het TU/e SkillsLab ontwikkeld.
ION DeBattle
“Hoe di-gi klaar is jouw school?!” Met de ION DeBattle gaan scholieren, docenten en andere medewerkers van scholen met elkaar in discussie over het digitaliseren van hun school. Uit de discussie volgt een manifest dat de basis vormt van het digi-beleid in de toekomst. Dit project doen we samen met Discussiëren kun je leren en is powered by Stichting ION.
21CS Fioretti College
Het Fioretti College PrO in Veghel heeft de ambitie om meer te doen met de 21CS. Het is echter ingewikkeld dit in het onderwijs een plek te geven. Allereerst moeten de docenten een goed beeld krijgen van wat de 21CS inhouden, specifiek voor het praktijkonderwijs. Aansluiting met de (toekomstige) arbeidsmarkt is daarbij een belangrijk punt. Om hiermee een start te maken verzorgde Thomas en Charles een studieochtend waarbij aandacht werd geschonken aan deze vaardigheden en wat ze betekenen voor het onderwijs.
Talentontwikkeling en 21CS
In het kader van talentontwikkeling en 21 eeuwse vaardigheden zijn leerkrachten op De Triangel en De Enk in Eerbeek zich aan het ontwikkelen en professionaliseren naar nieuwe, innovatieve vormen van onderwijs. Thomas en Charles hebben de leerkrachten van de twee scholen in het schooljaar 2013-2014 begeleid bij het vormgeven van projectweken. Hierin gingen de leerlingen via een onderzoeksproject met een bepaald thema aan de slag. Ze konden hierbij 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen en hun eigen talent inzetten.
Leerplein van de Lanteerne
In 2012 werd het team van Basisschool De Lanteerne in Nijmegen geconfronteerd met forse bezuinigingen. Directeur Hans Thissen stelde het team voor de keuze: Grotere klassen of vernieuwing van de manier waarop de school tot dan toe onderwijs had georganiseerd. Het was “Verarmen of verrijken.”. Het team koos voor verrijking en ging aan de slag. Samen puzzelden en droomden zij over wat er zou kunnen en het idee van een Leerplein kwam op tafel. Thomas en Charles ondersteunde het team hierbij.