Bronnen
Hieronder vind je een overzicht van de op deze website gebruikte literatuur en geraadpleegde websites.
Hieronder vind je een overzicht van de op deze website gebruikte literatuur en geraadpleegde websites.
Aanen-Zilvold, E., & Bulterman-Bos, J. (2013). Identificatie van onderwijsbehoeften met behulp van kindgesprekken. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 52(2), 57-66.
Aarssen, J., van der Bolt, L., Bus, G., Davidse, N., de Jong, M., Leseman, P., Mesman, J. (2O1O). Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Opgehaald van http://media.leidenuniv.nl/legacy/sardes-speciale-editie-9-zelfsturing.pdf
Assor, A., Kaplan, H., & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy enhancing and suppressing teacher behaviours predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72(2), 261-278.
Barnett, W.S., K. Jung, D. Yarosz, J. Thomas & A. Hornbeck, R. Stechuk & S. Burns (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 299-313.
Blom, S., Hoek, D. & Ten Dam, G. (2007). Metacognitieve zelfregulatie, motivatie en perceptie van klassenklimaat. Zijn er sociaal-culturele verschillen? Pedagogische Studiën, 84(1), 20-36.
Bransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (Eds.) (2000). How people Learn – Brain, Mind, Experience And School: Expanded Edition. Washington DC: National Academy Press.
Castelijns, J., & Andersen, I. (2013). Beoordelen om te leren. Leerlingen als mede-beoordelaars van hun eigen leerproces. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep
Castelijn, J., Segers, M. & Struyven, K. (2011) Evalueren om te leren. Toetsen en beoordelen op school. Bussum: Coutinho.
Cauffman, L., & Dijk, D.J. van (2011). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs (2e dr.). Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry: An International Journey for the Advancement of Psychological Theory, 11 (4), 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: The University of Rochester Press
De Kraker-Pauw, E., Van Wesel, F., Krabbendam, L., Van Atteveldt, N. (2017). Teacher Mindsets Concerning the Malleability of Intelligence and the Appraisal of Achievement in the Context of Feedback, Frontiers in Psychology, 8, 1594.
Deleij, M. (2016). Eigenaarschap, zo simpel! JSW 2, 32-25. Opgehaald van http://www.daltonmiddennederland.nl/Eigenaarschap%20literatuur%20zo%20simpel%20JSW%202%2032%20Eigenaarschap,%20zo%20simpel.pdf
Delfos, M.F. (2008). Luister je wel naar mij?: Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar (13e dr.). Amsterdam: SWP.
Duckworth, K., Akerman, R., MacGregor, A., Salter, E., & Vorhaus, J. (2009). Self-regulated learning: a review of literature. Opgehaald van http://eprints.ioe.ac.uk/3179/1/Duckwiorth2009Selfregulatedpdf.pdf
Dweck, C.S. (2000). Self-theories: their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press.
Dweck, C.S. (2016). How Praise Became a Consolation Prize. The Atlantic. Opgehaald van https://www.theatlantic.com/education/archive/2016/12/how-praise-became-a-consolation-prize/510845/
Dweck, C.S. & Molden, D.C. (2007). Self-Theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A.J. Elliot & C.S. Dweck (Eds.): Handbook of competence and motivation. New York, London: Guilford Press
Dycke, J.L., Martin, J.E., & Lovett, D.L. (2006). Why is this cake on fire?: Inviting Students Into the IEP Process. Teaching Exceptional Children, Vol. 38, No. 3 (42-47).
Emmer, E., & Stough, L. (2001). Classroom management: a critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychologist, 36(2), 103-112.
Furman, B. (2009). Kids’ Skills: Op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen. (4e dr.). Barneveld: Nelissen.
Gordon, T. (2012). Luisteren naar kinderen (12e dr.). Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers B.V.
Hattie, J. (2009) Visible learning. Routledge Londen
Hattie, J., Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
Joosten-ten Brinke, D. (2011). Eigentijds toetsen en beoordelen. Opgehaald van http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/3781/1/Joosten-ten%20Brinke_2011_Eigentijds%20toetsen%20en%20beoordelen.pdf
Juf Anja (2017). Kindgesprekken met kleuters. Opgehaald van http://jufanja.eu/kindgesprekken-met-kleuters/?print=pdf
Kappe, R. (2012). Determinants of success: a longitudinal study in higher professional education. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit.
Kostons, D., Donker, A. S., & Opdenakker, M.-C. (2014). Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk. Een kennisbasis voor effectieve strategie-instructie. Groningen: GION onderwijs/onderzoek.
Lamers, P. (2017). Tien tips om eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Opgehaald van https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/tien-tips-om-eigenaarschap-leerlingen-vergroten/
Lamers, P. & Creemers, M. (2017). Leergesprekken in een Notendop. Helmond: OMJS.
Lingsma, M. & Scholten, M. (2010). Coachen op competentieontwikkeling. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
NelissenMarzano, R. (2008). Wat werkt in de klas. Didactische aanpak. Rotterdam: Bazalt.
Marzano, R. (2013). Wat werkt op school. Research in actie. Rotterdam: Bazalt.
Meijlink, K. (2015). Denken over onderwijs. Budel: Damon
Mulders, H. & Knol, D. (2015). Eigenaarschap en alignment en continuous improvement. Leiderschap in onderwijspraktijk. Huizen: Pica Onderwijsmanagement
Nottingham, J. (2017). Learning Pit. Opgehaald van http://jamesnottingham.co.uk/learning-pit/
Ouders en onderwijs (2017). De staat van de ouder. Opgehaald van http://www.staatvandeouder.nl/2017
Pameijer, N., Beukering, T. van & Lange, S. de (2009). Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam. Samen met collega’s, kinderen en ouders aan de slag. Leuven: Acco
Pameijer, N., Beukering, T. van, & Lange, S. de (2011). Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam. Samen met collega’s, kinderen en ouders aan de slag (5e druk). Leuven: Acco.
Pintrich, P.R., & De Groot, E. (1990) Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of educational psychology 82 (1) 33-40
Raeijmakers, F. (2012). Vast en zeker hoogbegaafd? Nijmegen: Radboud Universiteit.
Rheinberg F. (1983). Achievement evaluation: a fundamental difference and its motivational consequences. Stud. Educ. Eval. 9, 185–194. 10.1016/0191-491X(83)90026-3
Rheinberg F. (2001). Bezugsnormen und schulische Leistungsbeurteilung [Reference norm and assessement of achievement], in Leistungsmessung in Schulen, ed Weinert F. E., editor. (Weinheim: Beltz; ), 59–71.
Rogoff, B., Goodman Turkanis, C., & Bartlett, L. (2002). Learning Together. Children and Adults in a School Community. Oxford: Oxford University Press.
Roubos, H. (2016). De relatie tussen kindgesprekken en de (leer)ontwikkeling van kinderen. Masterthesis, Penta Nova. Vlissingen. Opgehaald van https://www.graafjanvlissingen.nl/…/file:roubos-harrie-130792-1516-mel-4-mat.htm
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. In E. L. Deci, & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research. NY: University of Rochester Press
Schalkers, K. (2012). Leren? Dat kan ik zelf! Maar wil je helpen? ’s-Hertogenbosch: KPC groep.
Schalkers, K. (2014). Regie nemen voor je eigen leerproces. ’s-Hertogenbosch: KPC groep.
Sinek, S. (2009). Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action. USA: Penguin Group.
Sluijsmans, D. M. A. (2008). Betrokken bij beoordelen (Lectorale rede). Nijmegen:
Hogeschool Arnhem en Nijmegen.
Smidts, D. & Huizinga, M. (2011). Gedrag in uitvoering. Amsterdam: Nieuwezijds
Stevens, L. (1997). Overdenken en doen: een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs. Den Haag: Procesmanagement Primair Onderwijs.
Stevens, L. & Bors, G. (2013). Pedagogisch tact. Op het goede moment het juiste doen, ook in de ogen van de leerling. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Thijs, A., Fisser, P. & Van der Hoeven, (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO.
Topping, K. (2009). Peer Assessment. Theory Into Practice, 48(1), 20-27
Van de Pol, J. E. (2012). Scaffolding in teacher-student interaction: exploring, measuring, promoting and evaluating scaffolding
Van der Bolt, L. & Aarssen, J. (2010). Zelfsturing van jonge kinderen stimuleren. In Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Opgehaald van http://media.leidenuniv.nl/legacy/sardes-speciale-editie-9-zelfsturing.pdf
Van der Eem, M. (zd). Het woord is aan de leerling: een experimenteel onderzoek naar de effecten van leerlinggestuurde gesprekken op motivatie en prestaties van havoleerlingen. Opgehaald van http://www.ipaaruba.com/images/academia/pdf/academische%20meesterwerken4.pdf:
Van der Schaaf, M. & Wessels, H. (2014). Praktische opdrachten: beoordelen om van te leren. Cultuur+Educatie, 14 (41).
Van Kammen, D. (2002). Werken met Portfolio in de Onderbouw. Baarn: HB Uitgevers.
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Luyckx, K., & Lens, W. (2009) Motivational profiles from a selfdetermination prespective: the quality of motivation matters, Journal of educational psychology 101 (3) 671-688
Verbeeck, K. (2010). Op eigen vleugels. Autonomie voor kinderen in het basisonderwijs. ’s-Hertogenbosch: KPC Groep
Vernooy, K. & Kamphuis, E. (2011). Feedback geven. Een sterke leerkrachtvaardigheid. Opgehaald van www.iklaatzeleren.nl/doc/8hspx2a8
Verschuren, M., (2013). De kracht van goede feedback. Volgens Bartjens. 2013/2014, 33(2). Opgehaald van https://erwd.nl/_downloads/leren-rekenen/hoofdstuk-5/artikelen/de-kracht-van-goede-feedback-m-verschuren.pdf
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society. Cambridge: Harvard University Press
Whitmore, J. (2010). Coaching for performance: growing human potential and purpose: the principles and practice of coaching and leadership. Nicholas Brealey Publishing.
Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25, 3-17.
Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.