Ouderbetrokkenheid
Een goede relatie en samenwerking met ouders is van positieve invloed op de ontwikkeling, de prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. Ouder-kind-leerkracht gesprekken helpen daarbij.
Een goede relatie en samenwerking met ouders is van positieve invloed op de ontwikkeling, de prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. Ouder-kind-leerkracht gesprekken helpen daarbij.
Ouderbetrokkenheid in het onderwijs bestaat al zolang er scholen zijn en is niet nieuw. Opvoeding en onderwijs zijn niet los van elkaar te zien, kinderen brengen immers de meeste tijd thuis en op school door. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een goede relatie en samenwerking met de ouders van een school van positieve invloed op de ontwikkeling, de prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen (onder andere Cijvat, 2008; Hattie, 2014; Marzano, 2014; Menheere, 2010; Pameijer, 2012; Prins, Wienke, & Rooijen, 2013; Rogoff, Goodman Turkanis, & Bartlett, 2002). Samen optrekken is daarin het devies. Hiermee is een belangrijke driehoek compleet: een goede relatie tussen kind, leerkracht en ouders.
In onderstaand filmpje een voorbeeld van een kennismakingsgesprek met ouders aan het begin van het schooljaar.
In deze driehoek staat het kind centraal en ouders en school ondersteunen het kind vanuit verschillende hoeken. Het kind ‘rust’ als het ware op de leerkracht en de ouders. De driehoek symboliseert dat school en ouders samen werken aan de ontwikkeling van het kind.
School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Een goede communicatie tussen school en ouders doet het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en de schoolprestaties van leerlingen toenemen.
In april 2017 heeft Ouders & Onderwijs De Staat van de Ouder (Ouders & Onderwijs, 2017) gepresenteerd, een rapport op basis van een uitgebreid onderzoek onder de Nederlandse ouders. Eén van de conclusies uit dit rapport is dat ouders graag willen samenwerken met de school van hun kind. Het rapport laat zien dat veel ouders van mening zijn dat er sprake is van eenzijdige informatieoverdracht over de keuzes die de school voor het kind maakt. Met name in de communicatie over de ontwikkeling van een kind kunnen kindgesprekken een verbindende bijdrage leveren.
Ouders en school: hoe werk je samen? Als school en ouders contact met elkaar hebben en samenwerken, gaat het met kinderen nog beter. Dit animatiefilmpje gaat over ouderbetrokkenheid en kansen op succesvolle samenwerking.