Uit recent onderzoek (De Kraker-Pauw, Van Wesel, Krabbendam, & Van Atteveldt, 2017) blijkt dat een op groei gerichte mindset van leerkrachten geen garantie is voor een op groei gerichte feedback. Hiervoor is het nodig dat leerkrachten bewustzijn ontwikkelen en daar ook naar handelen.
De mindset van een kind veranderen is niet eenvoudig. Kinderen kunnen er erg mee zitten als ze fouten maken. ‘Ik kan het niet’ veranderen in ‘ik kan het nog niet’ is niet zo gemakkelijk voor sommige kinderen. Bovendien is de leerkracht niet de enige die invloed heeft op de mindset van een kind. Denk ook aan omgeving: ouders, vriendjes en vriendinnetjes. Ook zijn veel leerkrachten meer prestatiegericht dan ‘leergericht’ of procesgericht. Kinderen krijgen stickers, complimentjes en beloningen voor de dingen die ze wel kunnen. De dingen die ze fout doen moeten ze opnieuw maken. Zo leer je het kind dat het goede antwoord meer waard is dan de inzet.
Belangrijk is dus: inzet en proces is veel belangrijker dan het resultaat en het goede antwoord. Een reële uitdaging waar falen bijhoort is meer waard dan een succesje zonder leerproces. Zolang dit je basishouding is kun je eisen stellen aan kinderen en geen genoegen nemen met prestatiegerichttheid. De leerkuil maakt dit inzichtelijk.