Voorwaarden om te werken met leerlingportfolio’s
Om te kunnen werken met portfolio’s moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
Om te kunnen werken met portfolio’s moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
Allereerst vraagt werken met portfolio’s specifieke tijd van leerkrachten (Kim & Sensale Yazdian, 2014). Er moet de mogelijkheid zijn, als je daar als school voor kiest, om met elk leerling afzonderlijk te kunnen praten over de inhoud van hun portfolio, gedurende het jaar maar misschien ook na afloop van het schooljaar.
Op een school in Breda voeren ze op drie momenten in het jaar kindgesprekken waarin het portfolio de leidraad is van het gesprek. Dit gesprek duurt ongeveer een half uur per leerling en vindt plaats na schooltijd.
Op een school in Zutphen voeren ze om de 10 weken evaluatiegesprekken van een half uur waarin leerlingen a.d.h.v. het portfolio kunnen laten zien wat ze hebben gedaan en waar ze trots op zijn. Tijdens dit gesprek onder schooltijd wordt geëvalueerd en worden nieuwe doelen opgesteld. Ook wordt per leerling een kwartier ingepland voor een gesprek met ouders.
Daarnaast moeten schoolbesturen en directeuren bereid zijn om te werken met portfolio’s faciliteren (Kim & Sensale Yazdian, 2014). Zij moeten de noodzaak om met portfolio’s te werken erkennen (Easly & Mitchell, 2009). Alleen dan kan het gebruik van leerlingportfolio’s goed in het onderwijs geïmplementeerd worden.
Op een school in Breda hebben ze een taakgroep leerlingportfolio’s opgericht van drie leerkrachten die eens in de zoveel tijd bijeenkomen om de voortgang en het proces van leerlingportfolio’s te bespreken en evalueren.
Wanneer de schoolbesturen en directeuren bereid zijn om te werken met portfolio’s is het van belang dat er draagvlak onder het team wordt gecreëerd en tijd en aandacht wordt vrijgemaakt voor het ontwikkelen van kennis en expertise omtrent werken met portfolio’s (Kim & Sensale Yazdian, 2014).
Het kost de leerkracht tijd om de vaardigheden eigen te maken die nodig zijn om te werken met leerlingportfolio’s. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn het hebben van zicht op de ontwikkellijnen van leerlingen, opstellen van doelen behorende bij bepaalde leerlingen en het zoeken van passende activiteiten voor leerlingen zodat zij deze doelen behalen (Kim & Sensale Yazdian, 2014).